Kraftsamler seg for flysikkerheten
Kraftbransjen jobber på spreng for å nå fristen 1. juli, da alt av lavspentnettet og andre luftfartshindre skal være registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). Korrekt register gjør det tryggere å fly.

Kraftbransjen har selv ansvar for å melde inn sine luftfartshindre i registeret som Kartverket forvalter. Målet er tryggere luftfart og sørge for at pilotene kjenner til kraftledninger og stolper når de skal fly lavt og eller lande.
Torsdag 27. mars samlet Elbits AS kjernen i kraftbransjen og tjenesteleverandører til fagseminar sammen med Kartverket og Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Her sto dataflyt, sikkerhet og registrering på agendaen.
Korrekt informasjon er livsviktig
NRL-rapporteringen er avgjørende for sikkerheten i luftrommet. Utviklingssjef Edward Murr i Norsk Luftambulanse Teknologi trekker fram hvor viktig det er med gode data under deres operasjoner.
– Presise kartdata om luftfartshindrene er essensielt for å unngå ulykker. Uten pålitelig informasjon vet ikke pilotene våre hvor de kan lande trygt og komme raskt fram til pasienten. Med nøyaktige data kan vi planlegge og koordinere lufttrafikken bedre. Dette reduserer risikoen i arbeidet, og gjør det tryggere å redde liv, sier Murr.

Han får støtte fra pilotkollega Geir Arne Mathisen i Norsk Luftambulanse.
– Når vi er ute på oppdrag, er det livsviktig at vi har tilgang til oppdatert informasjon, sier Mathisen. Han legger til:
– Vi lever i et risikoyrke. Alt vi egentlig vil, er bare å komme hjem til familien vår på slutten av arbeidsdagen.
Suksess med automatisert dataflyt
Elbits leverer digitale fellestjenester og sikrer bransjens digitale infrastruktur. I arbeidet med luftfartshindre har de utviklet automatisert dataflyt inn mot registeret. Dette sikrer et felles datagrunnlag fra hindereier til sluttbruker.
– Automatisert dataflyt er en nøkkel til suksess. Når informasjonen om luftfartshindre oppdateres i sanntid, forbedrer vi sikkerheten og effektiviteten i luftrommet og i kraftbransjen, sier administrerende direktør Kate Bragg i Elbits.

Ansvarlig for NRL i Kartverket, Lars Fredrik Gyland, framhever kombinasjonen av teknologi og datadeling som viktig i samarbeidet om å få et godt register.
– Nå som Elbits har utviklet teknologi som utveksler data smidig mellom systemene, ligger alt godt til rette for automatisert dataflyt fra hele kraftbransjen. Dette arrangementet har gitt oss verdifull innsikt i hvordan vi kan samarbeide både med luftfarten og hindereierne. Det skaper en tryggere luftfart, sier Gyland.
Fakta Regelverket oppsummert
Luftfartshinder: Alle menneskeskapte objekter over 15 meter (30 meter i spesifikke områder) over terreng eller vann, signalførende og strømførende luftspenn, taubaner, endemaster til luftspenn, og andre lignende strukturer regnes som luftfartshinder.
Rapporteringsplikt: Eiere av luftfartshinder må rapportere opplysninger om hinderet til Kartverket minst 30 dager før det etableres, endres, flyttes eller fjernes.
Krav til rapporteringsnøyaktighet: Luftfartshinder skal rapporteres med nøyaktighet innenfor visse grenser, spesifisert i forskrift om rapportering, registrering og merking av luftfartshinder.
E-posten er sendt