Bruk av eiendomsopplysninger
Opplysninger om din eiendom blir lagret i Eiendomsregisteret hos Kartverket. Informasjonen blir utlevert til en rekke offentlige og private virksomheter til ulike formål.
Hvilke opplysninger som er registrert om din eiendom er viktig for deg, og vil kunne påvirke deg økonomisk og rettslig. Spesielt i forbindelse med kommunal byggesaksbehandling, beregning av skatter og avgifter, samt privatrettslig i forhold til eksempelvis dine naboer. Derfor er det viktig å forsikre seg om at de registrerte eiendomsopplysningene er riktige.
Logg inn for å sjekke dine eiendomsopplysninger.
Eiendomsinformasjon blir lagret i matrikkelen og grunnboken
Informasjon om din eiendom blir lagret i matrikkelen og grunnboken, to kilder som vi samlet kaller Eiendomsregisteret. I matrikkelen lagres informasjon om fysiske egenskaper ved din eiendom, som areal, byggeår, antall rom, vann- og avløp, om en bygning er tatt i bruk, samt adresse og hvem som er registrert som eier med mer. I grunnboken lagres informasjon om tinglyste eierforhold, panteretter, veiretter og andre privatrettslige rettigheter og plikter.
Kartverket utleverer eiendomsinformasjon
All eiendomsinformasjon som Kartverket lagrer i sine registre, blir utlevert og brukt til ulike formål.
En rekke opplysninger ligger åpent tilgjengelig på internett via Kartverkets innsynsløsning Se Eiendom. Dette gjelder i all hovedsak informasjon om eiendommens ytre – altså grenser, areal, antall bygninger, type bygninger, adresser med mer. Tinglyst informasjon fra grunnboka er tilgjengelig bak innlogging.
Mer detaljert informasjon om eiendommen og innsiden av bygningene, er tilgjengelig for eiere og festere ved innlogging på Min Eiendom.
Videre har en rekke offentlige og private virksomheter elektronisk tilgang til all informasjon i grunnboken og matrikkelen. Dette gjelder blant annet banker, eiendomsmeglere, advokater, kredittopplysningsforetak, revisorer, kommuner, fylkeskommuner, domstoler, skatteetaten og andre statlige etater. Kartverket behandler også søknader fra andre virksomheter som har bruk for eiendomsopplysninger.
Før dataene utleveres, må mottakeren signere en avtale hvor de forplikter seg til å sørge for at dataene behandles i samsvar med reglene i personopplysningsloven og personvernforordningen.
Kartverket utleverer eiendomsopplysningene i samsvar med de lovene og forskriftene som bestemmer hvem som skal få tilgang til hvilke opplysninger.
Les mer om tilgang til åpne eiendomsdata
Les mer om elektronisk tilgang til eiendomsdata
Bruk til ulike formål
Kartverkets eiendomsregistre inneholder opplysninger som offentlige myndigheter, næringslivet og enkeltpersoner trenger for å utføre vanlige oppgaver og transaksjoner som gjelder fast eiendom. Innenfor offentlig sektor blir eiendomsinformasjonen brukt i byggesaksbehandling, arealplanlegging, beregning av kommunale avgifter, forvaltning, statistikk, kontroll og skattlegging.
Innenfor privat sektor blir eiendomsopplysninger brukt som grunnlag for verdifastsetting, finansiering ved lån, som dokumentasjon ved salg, annen omsetning og tvisteløsning med mer.
De som mottar eiendomsopplysninger fra Kartverket må selv ta ansvar for at de bruker opplysningene i samsvar med gjeldende regelverk.
E-posten er sendt