Føring av eier, fester og kontaktperson i matrikkelen
Opplysninger om registrert eier, fester samt kontaktperson for matrikkelenhet og kontaktperson for bygning i matrikkelen føres av kommunene, og i noen tilfeller av Kartverket.
Endring i matrikkelforskriften 2025
Sommeren 2025 ble det vedtatt endringer i matrikkelforskriften § 62b og ny § 62c som trådte i kraft 01. august 2025. Det er nye regler for føring av opplysninger om registrerte eiere og festere, og om kontaktperson for matrikkelenhet i matrikkelen.
Bakgrunnen for endringene er nærmere beskrevet i høringsnotatet fra Kommunal- og distriktsdepartementet som du finner her.
Førstegangsregistrering av opplysninger om registrert eier og fester
Kommunene skal registrere opplysninger om registrert eier/fester basert på hvem som i oppmålingsforretning for:
• umatrikulert grunneiendom og festegrunn
• registrering av uregistrert jordsameie
• endring av sameiefordelingen for registrert jordsameie som ikke er registrert i grunnboken,
har sannsynliggjort at de eier eller fester enheten.
Saker som gjelder ikke tinglyst offentlig veg- og jernbanegrunn
I sliker saker kan opplysninger om registrert eier og fester føres og endres ved bruk av egenerklæring. Dette dokumentet utestedes av den offentlige virksomheten (stat, statsforetak, fylkeskommuner og kommuner) som er eier.
Saker kommunen fører
I henhold til matrikkelforskriften § 62b tredje ledd er det kommunen som fører registrert eier for veg- og jernbanegrunn. Dette gjelder offentlig eid veg- eller jernbanegrunn som er registrert som egen matrikkelenhet, men som ikke er innført i grunnboken. Kommunen fører virksomheten som er satt til å forvalte vegen eller jernbanen, som registrert eier av matrikkelenheten. Virksomheten bekrefter sitt eierforhold med egenerklæring.
Saker Kartverket fører
Kartverket fører registrert eier når føringen gjelder matrikkelenheter i flere kommuner og som ikke er innført i grunnboken, jf. matrikkelforskriften § 62b tredje ledd siste punktum.
Kommuner som mottar slike erklæringer fra eier av offentlig vei- eller jernbanegrunn som gjelder matrikkelenheter i flere kommuner, må sende disse videre til Kartverket. Dokumentene kan sendes på e-post med skannet vedlegg til post@kartverket.no. Saksbehandlingstiden følger reglene i forvaltningslovens § 11a, og kan ta inntil én måned.
Matrikkelenheter som ikke er offentlig veg- eller jernbanegrunn
I en del tilfeller er det behov for å endre eieropplysning til andre typer ikke-tinglyste matrikkelenheter. Dette kan for eksempel være eldre festegrunner som er registrert i matrikkelen med hjemmel i matrikkellovens § 13. Etter 1. august 2025 må matrikkelenheten tinglyses for å kunne registrere eierskap. Endring av dette gjøres via overskjøting, alternativt melde endringen til Skatteetaten.
Opplysninger om kontaktperson for matrikkelenhet
Opplysninger om kontaktperson for en matrikkelenhet kan registreres i matrikkelen. I motsetning til registrering av "registrert eier/fester", så gjelder dette for alle tinglyste og ikke-tinglyste matrikkelenheter. Det kan også føres kontaktperson for festerett, så lenge festekontrakt for festeretten er tinglyst.
Bestemmelsen har ikke satt vilkår til standard oppsett for slikt krav. Det er tilstrekkelig med en skriftlig henvendelse fra eier eller fester.
Saker kommunen fører
Det er kommunen som fører opplysninger om kontaktperson for matrikkelenhet etter krav fra registrert eier eller fester. Det er også kommunen som fører kontaktperson for bygning etter krav fra registrert eier eller fester, jf § 62c første ledd.
Saker Kartverket kan føre
Kartverket kan føre kontaktopplysninger som nærmere identifiserer den som har grunnbokshjemmel til en matrikkelenhet, etter krav fra vedkommende når kravet gjelder matrikkelenheter i flere kommuner. Tilsvarende gjelder krav fra virksomhet som er satt til å forvalte offentlig eid veg- eller jernbanegrunn, når matrikkelenheten ikke er registrert i grunnboken og eierforholdet er bekreftet med egenerklæring.
The mail has been sent!