Our website only contains limited information in English. Please see our English front page to find shortcuts and the menu to all our English content.

Last updated

Eiere kan komplettere opplysninger om egne eiendommer

For å øke datakvaliteten i Eiendomsregisteret (matrikkelen) får eiere av bolig mulighet til å oppdatere opplysninger i Eiendomsregisteret selv. 

Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har lagt frem forslag til endringer i matrikkelforskriften for å muliggjøre egenregistrering av opplysninger om egne eiendommer med høringsfrist 12. mai.

Egenregistrering er et tiltak i tråd med datakvalitetsstrategien til Eiendomsregisteret. Strategien skal sikre at Eiendomsregisteret har riktig datainnhold og datakvalitet til å ivareta grunnleggende samfunnsprosesser og brukerbehov.

Eiere kan registrere opplysninger i en digital tjeneste hos Kartverket

For å bidra til at Eiendomsregisteret får mer fullstendig informasjon, inviteres eiere til å registrere utvalgte opplysninger om bygningene i en digital tjeneste hos Kartverket. I første omgang starter vi med privateide boliger og fritidsboliger, med unntak av borrettslag. Det blir mulig å registrere opplysninger om bruksareal, energikilde, oppvarming, vannforsyning, avløp og byggeår.

Opplysningene registreres gjennom den digitale tjenesten hos Kartverket. Opplysninger registrert av eiere skal ikke overskrive tidligere registrert data fra andre kilder, men skal eksistere og framstilles parallelt som en supplerende datakilde.

Plan for innføring

Oppstart avhenger av at endringene i matrikkelforskriften trer i kraft. Vi planlegger følgende tidslinje:

  • Høst 2025: Pilotprosjekt i åtte utvalgte kommuner.
  • Årsskifte 2025/2026: Egenregistreringen blir tilgjengelig for alle eiere. Varsling, det vil si at eiere informeres om muligheten til å registrere opplysninger om egen bolig, vil skje gradvis gjennom 2026.

Viktig for å styrke Eiendomsregisteret

Arbeidet med å heve datakvaliteten skjer parallelt med flere tiltak som skal modernisere og styrke Eiendomsregisteret. Moderniseringen skjer gradvis. Kartverket har startet moderniseringen av bygningsdelen av registeret, og dette vil være fokus de nærmeste årene. I sum vil dette styrke registerets rolle som nasjonal fellesløsning.

Muligheter og konsekvenser for kommunen

Selvbetjeningsløsningen og et mer fullstendig Eiendomsregister kan føre med seg flere gevinster for kommunene:

  • Bedre grunnlag for beregning av kommunale skatter og avgifter
  • Enklere søknadsbehandling og mer effektiv saksbehandling
  • Forenkle kommunikasjon mellom borgere og det offentlige
  • Nye muligheter til å jobbe med datakvalitetsheving

Kommunen kan som lokal matrikkelmyndighet oppleve større pågang og arbeidsmengde. Vi vurderer at egenregistreringen vil påvirke kommunen i form av: 

  • Flere spørsmål fra eiere vedrørende opplysninger om egen bolig 
  • Flere krav fra eiere om å rette opplysninger i Eiendomsregisteret 
  • Utsendelse av varsling og underretning ved kvalitetsheving i forkant av egenregistreringen

Kommunens arbeid med å heve datakvaliteten før og under eiernes egenregistrering, kan redusere antallet henvendelser til kommunene på sikt. Kartverket og kommunen har derfor i 2024 samarbeidet med å heve datakvaliteten på en strukturert måte. Dette arbeidet vil fortsette med full styrke fremover. Les mer om arbeidet kommunene gjør for å heve datakvaliteten.

Share
XPPT