Our website only contains limited information in English. Please see our English front page to find shortcuts and the menu to all our English content.

Last updated

Elveg 2.0 blir til NVDB Vegnett Pluss

Det er behov for å oppgradere Elveg 2.0 til dagens behov. Det er innført nye kvalitetsparametere i FKB 5.0, mens NVDB har fått nye tillatte verdier, objekt-, egenskapstyper. Fordi Elveg er et forvaltningsdatasett fra NVDB, endres også navnet til NVDB Vegnett Pluss.

Om NVDB

Nasjonal vegdatabank (NVDB) er en database med informasjon om vegnettet i Norge. I databasen forvaltes transportnettverk for kjørende, syklende og gående.

  • Sammen med en rekke objekttyper utgjør dette det navigerbare vegnettet som blant annet benyttes i ruteplantjenester.
  • I tillegg danner nettverket grunnlaget for alle registreringer i NVDB. Les mer om Nasjonal vegdatabank hos Statens vegvesen.
  • Statens vegvesen oppdaterer europaveger, riksveger og fylkesveger på vegne av Statens vegvesen, fylkeskommunene og Nye Veier AS.
  • Kartverket oppdaterer de kommunale, private og skogsvegene etter tilbakemeldinger fra kommunene og Landbruksdirektoratet.
  • Kommunene melder inn sine endringer gjennom Sentral FKB, før Kartverket oppdaterer originaldataene i NVDB ut fra disse innmeldingene.
  • I og med at originaldataene for det navigerbare vegnettet forvaltes i NVDB, omtales her både NVDB og NVDB Vegnett Pluss.

Etter forvaltningsreformen i 2020 har Elveg 2.0 vært forvaltningsdatasettet mellom NVDB og kommunene gjennom Sentral FKB. I tillegg har produktet Forenklet Elveg 2.0 blitt lagt ut for bruk i blant annet kartproduksjon. Disse produktene er eksporter fra NVDB, og legges også ut på Geonorge til fri bruk.

Elveg 2.0 var i tillegg tenkt som et produkt for bruk i navigasjon. Markedet ønsket derimot et enklere produkt. Det svært forenklede produktet NVDB Rutedatasett ble utviklet som et helsegmentert datasett.

Det gjenværende hovedformålet med Elveg 2.0 er da å være forvaltningsdatasett mellom kommunene, SFKB og NVDB.

Endringer fra Elveg 2.0 til NVDB Vegnett pluss

Nedenfor er en opplisting av endringene, med mer detaljert beskrivelse senere i artikkelen.

Produktet har som hovedformål å være forvaltningsdatasett mot kommunene. Produktet får derfor nytt navn for å tydeliggjøre endringen. NVDB Vegnett Pluss håndteres som et helt nytt produkt.

Det meste av produktspesifikasjonen er hentet fra Elveg 2.0. Generelt er det gjort noen justeringer og konkretiseringer i teksten. 

Endringer på veglenka:

  • Type veg utvides med traktorveg, sti, og annet. Disse typene veg vil på sikt forvaltes i NVDB.
  • Sykkelfelt i vegbanen vil legges ut med en produkttilpasset type veg=sykkelfelt.

Endring på objekttyper:  

  • Beredskapsveg: Ny egenskap viser bruksområde.
  • Gågatereguleringer: Egenskap for kjøring til eiendommer tillatt er tatt ut, dekkes av Trafikkregulering.
  • InnkjøringForbudt erstattes av ny objekttype TillattKjøreretning. Ny objekttype har også egenskap som viser sykling mot kjøreretning tillatt, som er overført fra Trafikkregulering.
  • Trafikkregulering: Egenskapstyper for gjennomkjøring forbudt og sykling mot kjøreretning tillatt er tatt ut.
  • VærutsattVeg: Objekttypen har fått endret flere egenskaper, og fått flere administrative egenskaper som f.eks. stedsnavn.
  • GjennomkjøringForbudt og GjennomkjøringForbudtTil: Nye objekttyper, erstatter gjennomkjøring forbudt-egenskaper i Trafikkregulering
  • Ferjesamband: Ny objekttype bl.a. for å tydeliggjøre sommerruter. VærutsattVeg vil ikke lengre legges på ferjestrekninger.
  • Vegsperring: Kodeliste for Type er tilpasset objekttype Vegbom i NVDB/FKB Veg sine typer der disse i utgangspunktet er like.

Stedfestingsegenskaper for sideposisjon og høydeposisjon benyttes ikke for objekttyper i produktet, og er derfor tatt ut. Stedfestingsegenskap for felt er flyttet fra Lineære referanser til SOSI_Fellesegenskaper5-0_NVDB_objtyper. Objektene vises heller ikke lengre med lineære referanser til veglenkene.

Eksterne kodelister benyttes der dette er mulig. Det oppgraderes også til posisjonskvalitet i henhold til FKB 5.0. 

I de følgende punktene gjennomgår vi noen av endringene mer i detalj.

Traktorveger og stier

Nettverket i NVDB skal dekke det fullstendige, navigerbare nettverket for kjørende, syklende og gående. I 2023 startet overføringen av fortau, gangveg og gangfelt fra FKB TraktorvegSti til NVDB. Disse typene veg er også en del av Elveg 2.0 i dag.

I NVDB Vegnett Pluss kommer traktorveger og stier i tillegg inn. Etter hvert vil også disse typene veg overføres fra FKB TraktorvegSti til NVDB. Kartverket vil etablere et eget prosjekt for dette i samarbeid med kommunene.

Se også produktspesifikasjon for FKB TraktorvegSti (geonorge.no).

Gjennomkjøring forbudt

Restriksjonen Gjennomkjøring forbudt rapporteres i Elveg 2.0 gjennom objekttypen Trafikkregulering. Denne metoden fungerer ikke godt nok når restriksjonen skal benyttes av ruteplantjenester. Man vil i mange tilfeller ikke bli rutet korrekt.

Dette er nå endret ved at restriksjonen defineres med to egne objekttyper i NVDB: Gjennomkjøring forbudt (913) og Gjennomkjøring forbudt, avgrensing (979). I noen tilfeller er dette enkelt å registrere, andre ganger er dette nokså komplekse restriksjoner, for eksempel ved gjennomkjøring forbudt til veg eller gate langt unna skiltpunktet.

Figur som viser eksempler på veikart
Figur 1: Eksempelet viser et enkelt tilfelle av gjennomkjøring forbudt. Utsnittet fra Vegkart viser at det ikke er lov å kjøre gjennom Falkumvegen mellom grønt og blått punkt i kartet. Første utsnitt fra SVVs ruteplantjeneste i Vegvesen trafikk viser at man her blir rutet rundt denne vegen. Andre utsnitt viser at dersom man har stoppunkt på strekningen mellom grønt og blått punkt, så blir man ledet inn på Falkumvegen slik at man kommer frem til den adressen man skal. Vanligvis vil restriksjonene være mer komplekse enn dette. (Illustrasjon fra Vegkart og Vegvesen trafikk.)

NVDBs produktspesifikasjoner beskriver flere detaljer om registreringsregler med mer i punktene 913 Gjennomkjøring forbudt og 979 Gjennomkjøring forbudt avgrensing.

Også i NVDB Vegnett Pluss modelleres restriksjonene med to objekttyper, GjennomkjøringForbudt og GjennomkjøringForbudtTil. Disse objekttypene håndteres med assosiasjon på samme måte som i NVDB.

Egne kjørefeltlenker for sykkelfelt

Sykkelfelt i vegbanen representeres av samme veglenke som alle andre felt i vegbanen. I slike tilfeller vil veglenkene være kodet med feltkode for sykkelfelt i tillegg til kode for det aktuelle sykkelfeltet.

NVDB-Vegnett Pluss Figur 2.png
Figur 2: Der sykkelfelt er en del av kjørebanen ligger det i dag informasjon på veglenken om at det også ligger sykkelfelt i kjørebanen. I dette eksempelet har vi et felt i hver retning for vanlig trafikk (1#2), og så er det i tillegg sykkelfelt på hver side av disse (3S#4S). Foto: Vegkart

Det er ønsket at sykkelfelt i vegbanen også skal representeres med egne veglenker på kjørefeltnivå på lik linje med måten man gjør dette på for svingefelt. I krysset vist i Figur 2 vil man da få en ekstra referanselenke for sykkelfeltene i begge retninger. Informasjonen om at det er sykkelfelt i kjørebanen vil fortsatt ligge på alle veglenker for alle detaljeringsnivåer i vegens tverrsnitt på samme måte som det gjør for svingefelt i dag.

Figur som viser eksempel på sykkelnett
Figur 3: Sykkelfelt i vegbanen vil bli representert som egne referanselenker på kjørefeltnivå, her tegnet med lilla farge. Sykkelfeltene konnekteres over kryss, her tegnet med oransje farge. Illustrasjon: Hovel Heggen, Statens vegvesen, Foto: Norge i Bilder
Kart som viser eksempel på sykkelveinett
Figur 4: Alle veger markert med rødt har i dag sykkelfelt i kjørebanen. For alle slike veger vil det legges inn en referanselenke pr. sykkelfelt i tillegg til feltkodingen som ligger på dagens veglenker. Foto: Vegkart

I NVDB vil sykkelfeltlenkene ligge med samme type veg som resten av veglenkene i vegens tverrsnitt.  Det er ønsket at disse veglenkene skal få et produkttilpasset navn = sykkelfelt i NVDB Vegnett. Denne type veg er ikke standardisert i SOSI Vegnett, men kodelista for type veg på Geonorge vil da bli utvidet med denne. Verdien er ikke med i kodelista for type veg i høringsversjonen.

Sykkelfelt på sykkelveg vil ikke bli representert med egne veglenker på kjørefeltnivå, siden disse vegene kun består av sykkelfelt.

Eksempel fra NVDB Vegnett Pluss
Figur 5 Kjørefeltlenker som representerer sykkelfelt vil i NVDB være av samme type veg som resten av veglenkene. I NVDB Vegnett Pluss vil disse kjørefeltlenkene få en spesialtilpasset type veg = sykkelfelt. Dette gjelder både der vegen er kanalisert, og der vegen ikke er kanalisert. Illustrasjon: Hovel Heggen, Statens vegvesen

I testfilene er ikke slike lenker med, men prinsippet vises i figurene. I områder med felt for biltrafikk, sykkelfelt, fortau og andre typer veg vil det bli komplekst med mange veglenker i vegens tverrsnitt. Samtidig vil det bli enklere å lage temakart for syklende, så her må behov og kompleksitet vurderes opp mot hverandre.

Det er ønskelig med en tilbakemelding om behovet for at alle sykkelfeltlenker representeres med egne veglenker er større enn kompleksiteten ved å forvalte dette nettverket.

Eksterne kodelister

I NVDB Vegnett Pluss har vi tatt i bruk eksterne kodelister for enklere å kunne gjøre små justeringer ved behov. På denne måten vil man f.eks. kunne endre navn på tillatte verdier uten at det gjør at hele produktspesifikasjonen må endres. Nye verdier kan også legges til.

Kodelistene ligger i NVDB - Geonorge Register.

Kodelistene består i dag av kolonnene navn, beskrivelse, kodeverdi og status. Det er verdien som ligger i kolonnen kodeverdi som kommer ut som verdier i produktene. Disse verdiene skal helst være korte og intuitive, og uansett ikke noe særlig lengre enn 8 tegn.

Vi har bedt om at kodelistene utvides med en kolonne til som kan benyttes som koblingsnøkkel til andre systemer der det er behov for det. I vårt tilfelle er det behov for å koble verdiene til NVDB sin unike ID for de enkelte tillatte verdiene. Det har ikke vært mulig å få dette på plass før høringen.

I og med at vi trenger koblingen til NVDB sin unike ID, så er disse nå lagt inn i kolonnen for kodeverdi. Det betyr at i testfilene for NVDB Vegnett pluss, så er det ID’ene vi finner i kodeverdikolonnen i kodelistene som kommer ut i produktene i stedet for en kodeverdi som gir litt mer mening.

Skjermdump fra Geonorge av vegregister
Figur 6: I kodelisten for Trafikkreguleringer ser vi at kodeverdiene for de forskjellige reguleringene nå består av tallverdier. Dette er de tillatte verdienes unike ID i NVDB. Før NVDB Vegnett tas i bruk, vil kodeverdier som gir litt mer mening legges inn her.

Vedlagt til høringen finner du tabeller som viser nye, foreslåtte verdier i kodelister (Kodelister_NVDB_Vegnett_Pluss_med_kortnavn_høring.xlsx). Disse verdiene ligger i kolonne D, Kortnavn NVDB foreslått benyttet som Kodeverdi. F.eks. vil man for Trafikkregulering = Forbudt for alle kjøretøy finne verdien 19643 som kodeverdi i testfilene, men i det endelige produktet vil kodeverdien være alleKjot.

Skjermdump av et excel-skjema
Figur 7: I vedlagte excel-dokument ligger forslag til kodeverdier for alle tillatte verdier. Tillatte verdier for de enkelte egenskapstypene er beskrevet i hver sine faner i dokumentet.

Det er ønskelig med en tilbakemelding på om foreslåtte kortnavn for alle tillatte verdier er forståelige nok til sitt bruk. I verktøyene kan det tilrettelegges slik at f.eks. navn vises for brukerne når de skal registrere nye objekter.

Nytt navn

For å unngå sammenblanding med gamle Elveg, som også var et rutedatasett, endrer forvaltningsdatasettet nå navn til NVDB Vegnett Pluss. Navnet viser at dette produktet inneholder veglenker fra NVDB, mens tillegget Pluss viser at det inneholder noe mer enn bare vegnett.

Veglenkene med tilhørende egenskaper vi finner i NVDB Vegnett Pluss, vil sammen med vegsperringer legges ut i et eget forenklet produkt NVDB Vegnett. Dette produktet vil erstatte dagens produkt, Forenklet Elveg 2.0 - Kartkatalogen (geonorge.no) for bruk i bl.a. kartproduksjon.  

Share
XPPT