Our website only contains limited information in English. Please see our English front page to find shortcuts and the menu to all our English content.

Last updated

Tryggere innseiling og mer effektiv manøvrering i Risavika havn

Risavika havn ligger i Sola kommune og er en av landets travleste og største havner. Nå er innseiling og havnen tryggere å ferdes i etter at Kartverket nylig ga ut høyoppløselig elektronisk sjøkart (HD ENC).

– Det gir både skipets mannskap og havnens ansatte lik situasjonsforståelse. Nå er det mulig å tilrettelegge for skipsanløpene med bedre informasjon og mindre marginer, sier maritim sjef i Stavangerregionen Havn Dag Matre.

" width=
RISAVIKA HAVN: Innseiligen og havnen er nå lettere og tryggere å ferdes i. Foto: Stavangerregionen Havn IKS

 

Skal forbedre sikkerheten i Norske havner

Risavika havn er en av flere norske havner som har fått nye elektroniske sjøkart (ENC) med mer detaljerte dybdekurver. Kartene har en omfattende dybdeinformasjon, som gir større skip bedre manøvreringsmuligheter og høy sikkerhet, selv ved små marginer i havnene. Dette er en del av et pågående arbeid med å forbedre sikkerheten og effektiv drift. Dybdekurvene er fortettet til intervaller på én meter i området 5–30 meters dyp.

– Vi har de siste årene sluppet en portefølje med høyoppløselige, digitale sjøkart i norske havner. De som skal manøvrere fartøyet sitt i Risavika havn får nå en sikrere og mer effektivt informasjonsgrunnlag, sier fungerende sjødirektør Gudmund Jønsson i Kartverket.

Fagansvarlig sjøkartmyndighet i Kartverket, Siri Reimers, trekker fram at Kartverket har lagt en plan og jobber for å få tettere dybdekurver i alle de største havnene i Norge. Det er nå 12 havner med slik navigasjonsstøtte. Arbeidet gjøres i dialog med havnemyndighetene, i dette tilfellet Stavangerregionen havn IKS, og dybdedataene må avgraderes slik at en kan offentliggjøre dem med et tett kurveintervall.

" width=
TETTERE DYBDEKURVER: Tettere dybdekurver i elektroniske sjøkart gir navigatøren økt handlingsrom og store skip bedre sikkerhetsmarginer når de manøvrerer i Risavika havn. Foto: Kartverket / Norgeskart.no 

 

De neste havnene som får HD ENC er Hammerfest Indre havn og Tromsø havn. Begge havnene har stor trafikk og et økende anløp av store cruiseskip og andre spesialfartøy som trenger gode dybdedata for å planlegge anløp. 

Økt etterspørsel

Brukere av digitale sjøkart har lenge etterlyst mer detaljert dybdeinformasjon, spesielt i havner og trange innseilinger. Detaljert dybdeinformasjon i offisielle navigasjonsprodukt gjør at navigatører kan legge inn sikkerhetskonturen tettere opp mot fartøyets skrogdybde i navigasjonssystemet ECDIS og andre kartplottere. Dette gir en effektiv og sikker seilas inn og ut av havnen og gjør at en kan optimalisere utnyttelsen av fartøyets lastekapasitet.

– Dette anses å være til maksimal nytte i områder med minimal klaring under kjøl eller der manøvreringsevnen til fartøyet er begrenset, sier Jønsson.

Tilgjengelig flere steder

I tillegg til de offisielle navigasjonsproduktene er informasjonen også tilgjengelig i kartplottere som baserer seg på data fra Kartverket. Dybdeinformasjonen er også tilgjengelig i farvannsbeskrivelsen Den norske los og i Norgeskart.

– Dette vil lette kommunikasjonen med anløpende fartøy. Nå kan skipets mannskap eller skipsagent enkelt henvises til åpne nettsider, som for eksempel Den norske los, der de selv kan finne detaljerte dybdedata helt ned til 30 meter, sier Matre. 
 

 

 

Share
XPPT