Søknad om lesetilgang i matrikkelen for kommuner og offentlige etater
Ansatte i kommuner og andre offentlige etater kan hente ut informasjon fra matrikkelen. Hvilke tilganger som kan gis er avhengig av arbeidsoppgavene, og hvilken virksomhet den ansatte jobber hos.
Ingen tilganger kan behandles i perioden 15. desember 2023, til 1. januar 2024.
I perioden der matrikkelen er stengt, kan vi ikke opprette, endre eller fjerne brukere i produksjonsmiljøet. En eventuell søknad må sendes etter nyttår.
Du kan lese mer om stenging av matrikkel og grunnbok i denne artikkelen.
Virksomheten som ber om lesetilgang er ansvarlig
De som ber om lesetilgang for sine ansatte er ansvarlig for å vurdere hvilken personinformasjon hver bruker må ha.
Avdelingsleder må sende søknaden
Det er avdelingsleder som skal søke om tilgang, både til seg selv og på vegne av andre. Dersom avdelingsleder søker for seg selv, må det skrives i feltet "beskrivelse av arbeidsoppgaver"
Skjemaet gjelder personlig tilgang med pålogging via bank-ID
Skjemaet nedenfor skal brukes av personer som skal ha en tilgang til matrikkelen med innlogging via bank-ID.
Les mer om to-faktor-autentisering i denne artikkelen.
Programvarebruker (API-tilgang)
Dersom dere ønsker en programvarebruker (maskin til maskin), skal dere benytte skjemaet søknad om elektronisk tilgang til eiendomsdata.
Personvern
Personopplysninger som du fyller inn i skjemaet, vil ikke bli brukt til andre formål. De lagres på Kartverkets servere og slettes etter faste rutiner. Les hvordan vi tar vare på personopplysninger i personvernerklæringen vår.
The mail has been sent!