Hopp til innhold

Veiledningsmateriell for Geovekst

3.4.1 Prosjektadministrasjon

Prosjektadministrasjon er:

  • å lede prosjektet
  • sette bort arbeid til eksterne konsulenter
  • sørge for framdrift etter planen
  • følge opp økonomi
  • utarbeide sluttrapport

Prosjektadministrasjon kalkuleres etter medgått tid, men bør søkes begrenset til 5% av prosjektets totalkostnad for kartleggingsprosjekter. For andre prosjekttyper kan prosjektadministrasjonen utgjøre en større andel.

Normalt starter prosjektadministrasjon når oppstartmøte er avholdt og det er enighet om å starte prosjektet. Samordningsarbeidet før dette tidspunkt dekkes av hver enkelt part. Sekretariatsarbeid i denne sammenheng er normalt en oppgave for Kartverket.

Anbefalt kostnadsdeling for prosjektadministrasjon:

  • Statens vegvesen: 15%
  • Energi Norge: 15 %
  • KS (Kommunesektorens organisasjon): 20 %
  • Kartverket: 20 %
  • Telenor: 15 %
  • Landbruksdepartementet (med underliggende etater): 15 %
Til toppen