CPOS er Kartverket viktigste posisjonstjeneste og er rettet mot profesjonelle aktører, blant annet virksomheter i anleggsbransjen. Den viser en posisjon med centimeters presisjon, i motsetning til for eksempel GPS-en på mobiltelefonen som kan ha en feilmargin på flere meter. En så stor nøyaktighet oppnår vi fordi vi har et nettverk av 200 basestasjoner som korrigerer satellittsignalene som tjenesten er basert på.

CPOS har nå 4500 abonnenter, en økning på 28 prosent fra i fjor. I alt ga posisjonstjenestene Kartverket en inntekt på rundt 31 millioner kroner i 2018.

Entreprenører er den brukergruppen som vokser mest. Men vi ser også at fremtidige bransjer er ute og tester hvordan korreksjonssignalene fra Kartverket fungerer i deres løsninger.

- Mange av testabonnementene vi leverer ut, brukes på autonome droner, båter, biler og busser, vi går et spennende 2019 i møte, sier Kristin Skjerven i Kartverkets formidlingstjeneste.

Les mer